THE ROAD TO SUSTAINABLE CASHMERE
11/10/2019

르 캐시미어는 캐시미어 생산자의 안정적인 수매를 보장하고 브랜드 창출로 경제적 자립을 도모합니다.

그 마을에는 ‘체기’라는 어린아이가 할머니와 함께 살고 있습니다. 체기의 할머니는 그 땅에서 일생을 유목민으로 산양을 기르고 캐시미어를 채집하며 살아왔고, 체기 역시 앞으로 같은 삶을 살아갈 것입니다. 하지만 체기가 어른이 될 쯤이면 산양은 모두 죽고 대대로 살던 이 땅을 떠나야 할지도 모릅니다. 왜일까요?

몽골은 한반도의 7.4배 정도의 큰 국토를 가지고 있음에도 불구하고, 인구밀도는 세계 최하위 국가입니다. 세계 7대 지하자원 대국이지만 지도자들이 채굴권을 외국에 많이 팔아 그 이익이 서민들에게까지 이어지지 못하였습니다.

유목민들이 부가가치를 창출할 수 있는 거의 유일한 자원이 바로 산양의 털, 캐시미어입니다.

겨울이면 영하 40도까지 떨어지는 혹한을 견디기 위해 산양의 털 속에는 속털이 자라납니다. 겨우 내 따뜻하게 몸을 보호하고 4월이나 5월이 되면 이 속털이 저절로 빠지게 됩니다. 유목민들은 이 속털을 빗으로 일일이 채취하여 판매하는 것이지요.
자연스레 빠지는 털을 채취하기에 동물에게도 해가 가지 않고, 매우 자연 친화적인 천연 소재입니다.

그러나 여기에 딜레마 하나가 있습니다.
몽골의 5대 가축인 소, 양, 말, 낙타, 산양 중에 산양이 풀의 뿌리까지 뜯어먹는 동물인 것이죠.

유목민들은 많은 캐시미어를 얻기 위해 방목 환경을 고려하지 않고 과도하게 가축 수를 늘렸습니다. 산양은 풀 잎사귀와 줄기, 뿌리까지 모두 뽑아 먹어버리기 때문에 개체 수가 늘어나면 자연스럽게 땅은 황량해지고 사막으로 변해버리지요. 이 산양의 방목이 많아지면서 안 그래도 빠르게 확장되는 사막화가 그 속도를 더하고 있습니다.

몽골에는 남쪽 사막 지역과 북쪽 유러피언 소나무가 울창한 산악 지역 사이 초지로 형성된 ‘스텝 지역’이 있는데 이 지역이 빠르게 사막으로 변하고 있습니다.
이 곳 모래는 바람을 타고 우리 가족의 건강을 위협하기도 하지요.

체기의 할머니가 속해있는 르 캐시미어의 파트너 생산자 조합은 이 문제를 분명하게 인식하고 있습니다.

사막화를 방지하기 위해 목초지 관리(pasture management, pasture capacity) 교육을 통해서 산양의 방목 지역을 순환하며 관리하고 있습니다.
초지 전문가와 마을 구성원들이 모두 모여서 방목 지역의 초지가 감당할 수 있는 가축 수를 계산하고, 그 규모에 따라 구획을 나누어 휴지기를 갖는 땅을 결정합니다. 다 함께 합의한 지도를 바탕으로 시기별로 지역을 이동하며 염소를 기르고 있습니다. 한 쪽에서 방목하는 동안 휴지기를 갖는 지역에서는 풀이 다시 건강하게 자랄 시간을 주는 것이지요.

이기적인 마음에 몰래 약속을 어길 법도 한데 생산자 조합 분들 모두 정한 대로 방목 지역을 잘 지켜주고 계십니다. 체기 할머니는 우리 자손들과 체기가 살아갈 이 땅과 삶에 대한 간절한 애정과 확실한 신념이 있기 때문이에요.

이는 르 캐시미어 상품의 질에도 직접적으로 좋습니다.
바로 상태가 좋은 풀을 섭취한 산양의 털이 최상급 캐시미어를 제공해 주기 때문이지요.

목초지 관리를 통해 르 캐시미어는 전 세계 어디에서도 찾을 수 없는 최상급 캐시미어 원료를 사용할 수 있습니다. 캐시미어의 질은 보통 그 털의 가늘기와 길이로 결정이 되는데요, 겨울이 세계에서 가장 추운 몽골의 캐시미어는 가장 가늘고 긴 털이 나옵니다. 게다가 건강한 풀을 섭취한 산양의 털이니 그 부드러움이 최고인 것이죠.

더욱이 패스트패션 브랜드들이 한정된 캐시미어 생산량을 늘리기 위해 내몽골(중국)에서 인위적인 방식으로 채집한 털을 사용하는 것에 반해, 르 캐시미어의 생산자 분들은 저절로 빠지는 털로만 친환경 방식으로 털을 채취하고 있습니다.

생산자 교육이 단순한 교육으로 끝나지 않고 제품의 질과 서비스로 연결되며, 지속가능한 비즈니스를 할 수 있는 원천으로 작용합니다.

지구와 미래를 생각하는 생산자 조합에게 르 캐시미어도 꾸준한 관심과 지원을 보내고 있습니다. 생산자들이 캐시미어를 지속적으로 판매할 수 있도록 안정적인 수매를 보장하고, 그들만의 독자 브랜드 설립을 통해 경제 자립을 도모하고 있죠.
또한, 산양의 성별과 연령을 구분하는 생산자 품질 교육부터 브랜딩 교육까지, 다양한 생산자 교육을 지속적으로 제공하고 있습니다.
그들의 성장이 곧 지속 가능한 세상을 만들기 위한 디딤돌이 될 것이라 믿기 때문입니다.


After a 25-hour drive to the southwest of Mongolia’s capital Ulaanbaatar, a small town can be found.      

In that town, lives a young boy named Cheggi with his grandmother. Cheggi’s grandmother spent her entire life raising goats and producing cashmere, and Cheggi too will lead a similar life. Yet by the time Cheggi becomes of age, all the goats and sheep may be long gone and the land deserted. Why?

Mongolia is about 7.4 times the size of the Korean Peninsula, yet its population density remains one of the world’s lowest. It is one of the world’s seven largest deposits of natural resources, but most of the resource rights already belong to foreign entities and the proceeds do not reach the local Mongolian people.

For the locals, the only source of value creation lies in hair of goats, cashmere.

To survive the harsh winters where temperatures drop to -40 degrees Celsius, an inner layer of fine hair grows on the bodies of Mongolian goats. After helping preserve heat during the cold winter months, the goats begin shedding the inner layer in April and May. The native herdsmen comb the goats one by one in a delicate process to harvest the fiber and sell it. Because they only harvest naturally shed hair, it presents no harm to the animal, making it an eco-friendly material.

Yet within this process lies a dilemma. The top five major domestic animals, cows, sheep, horses, camels, and goats consume the roots of grass.

In order to produce more cashmere, the natives started increasing the number of domestic goats without considering its impact on the environment. Such increase in the number of goats leads to desertification because of their tendency to consume grassroots. With the increasing popularity of cashmere, goat grazing has increased, and is accelerating desertification. The steppe region that lies between the Northern lands of European pine forests and the Southern deserts is quickly turning into dry deserts.
For our families, such changes present a direct health risk via winds that contain yellow sand and fine dust.

le cashmere’s partner producer cooperatives, where Cheggi’s grandmother is a member, share our sense of problem recognition.

In order to prevent desertification, pasture management education is offered, allowing land for grazing to be managed under a rotational system. Land experts and village constituents come together to calculate the total pasture capacity, and divide areas into areas to be grazed or rested. In accordance to a mutual agreement, goats are raised in different areas, in different seasons. Hence, while one area is used by the goats, another area is rested to give the pasture enough time to regain its health.

While we may think some producers could be tempted to break the promise, all members of our partner cooperatives have been keeping their pledges. This is because Cheggi’s grandmother has a firm belief and love for life and also, the planet Cheggi and our descendants will have to live on.

This process directly benefits the quality of le cashmere products. This is because goats that graze on the highest quality grass produce the highest quality cashmere.

Through effective pasture management, le cashmere has reliable access to the finest cashmere the world can offer. Cashmere quality is often determined by its fiber diameter and length, and in Mongolia, where winters are among the coldest in the world, the thinnest and longest hairs can be found. On top of this, the consumption of high quality grass allows for the softest cashmere.

Moreover, in a world where fast-fashion brands shear layers of goat hair to maximize production in China, le cashmere producers are committed to the environment-friendly practice of hand combing naturally shed hair.

Our commitment to producer training is directly connected to our ability to provide quality product and service as well as a foundation for sustainable business.

le cashmere continuously supports those partner producer cooperatives, who care deeply for our Earth and future. We maintain a fair buying practice to make ensure producers can continue selling cashmere, and encourage their economic independence via brand creation.
In addition, we provide a variety of training programs such as branding, and producer quality maintenance.
All because we firmly believe that their growth will become a crucial step towards creating a sustainable world.



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